tisdag 1 mars 2011

Energispartävling

Nu är energispartävlingen igång. I fredags gjorde jag ett mejlutskick med information om tävlingen där jag också frågade om det fanns några idéer på vad man kan göra om man arbetar på kommunhuset. Jag har fått bra respons som jag tänkte delge er andra:

"Mycket bra tävling! Låta bli att tända lampor som inte behövs, stänga av maskiner när de inte används under dagen t ex räknemaskin, stänga av datorn när man går hem"

"Alla lampor borde bytas till lågenergilampor. Inte minst i taket i plenisalen"

"... att belysningen i tidningsavdelningen går att tända/släcka med trappomkastare. Nu sitter kontakten inne i receptionen och därför lyser ljuset hela natten - då receptionen stänger för biblioteket"

"Jättebra idé! Ett första förslag för framtiden är att släcka ned största delen (eller kanske all) belysning under kvällar och nätter och istället skaffa rörelsevakter somt änder belysningen i rum och korridorer när det finns någon där. Idag står t ex hela garaget och flera korridorer upplysta dygnet runt, vilket känns rätt så onödigt"

"Att vi ska stänga av våra datorer har vi ju redan fått reda på av IT-avdelningen men det är få som verkligen gör det i praktiken. Där kan vi bli mycket bättre"

"Har lagt märke till att det lyser i korridorerna och det är något centralt reglerat för jag kan inte släcka. Jag har tänkt på att det är mycket onödigt"

"... i alla väntrum är det bara skönt om det inte lyser starka lysrör i taket"

"I fönsterlampor kan man ha energisparlampor men de ska ändå släckas över kvällar och helger för det har jag också sett att man glömmer eller inte gör"

Utöver idéer på hur man kans para elenergi finns också tankar om hur man kan spara energi i övrigt.

"Vidare har vi väldigt varmt på rummen... man kan gott sänka några grader"

"Har någon räknat på vad det skulle kosta att glasa in hela utegården i stadshusets mitt så att inte fyra väggar läcker ut energi? Den inglasade delen skulle bli en mycket häftig samlingslokal, en mycket spännande arena som skulle kunna användas på många sätt. Visserligen försvinner möjligheten att få uteluft till sitt arbetsrum, men vädringen ska ju alltid ske kort för att ventilationssystem och klimatanläggningar ska fungera. Och sedan det numera är rökförbud, så är ju användningen av den inringade utegården begränsad. Kanske vore det mer värt att kunna använda den året runt istället för en kort vår, del av sommar och tidig höst"

"Kolla över ventilationen till sommaren, använd möjligheten att kyla ur stadshuset med den svalare nattluften istället för att stänga av ventilationen vid kl.18 och spara värmen i huset"

"Mitt förslag är att stänga av värmen i marken framför stadshuset... det är alltid torrt på stenarna där och det är mycket energislösande"

Kommentera gärna i kommentarsfältet nedan/genom att klicka på "kommentarer". Du kan vara anonym.


/My

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar