tisdag 3 april 2012

EnergiSMART-förening + Resor

Igår besökte jag Ruda IF i Högsby kommun inom projektet EnergiSMART-förening.
Ruda IF är en förening som har goda förutsättningar för energieffektivisering då de har ett vattenburet system. Vanligtvis är det direktverkande el som dominerar ute hos föreningarna. Ruda IF har pellets som värmekälla, vilket för dem är ganska bra, men de är intresserade av solvärme som komplement till detta.

Först och främst ska jag hjälpa dem att ta fram ett nuläge (hur mycket el, värme och varmvatten använder de idag?)

Nästa steg är att jag ska hjälpa dem att plocka fram en kalkyl och lite offerter som en annan förening har använt sig av när de investerade i solvärme. På så sätt kan de få lite mer kött på benen innan de går vidare med en egen upphandling. Bidrag är också en viktig del som vi gemensamt kollar lite efter och det finns möjligheter till det också.

Har du en idrottsförening som också är intresserad av att delta i detta projekt? Hör av er till mig, Emma eller Mikael så berättar vi mer för er om vad projektet innebär och vilken hjälp ni kan få. I Hultsfred kommer Hultsfreds handbollsförening och ridskolan delta också. I Vimmerby vet jag att Södra Vi IF är med.

Lite kuriosa om resor också (Mikael har ju mobbat mig en del sedan min semesterresa och att jag ibland blir tvungen att använda bil i tjänsten också): Just nu sitter jag på tåget till Kalmar - fördelen jmf med bil är då att jag kan passa på att jobba samtidigt - nackdelen är att jag inte är hemma förrän 18.30 men det beror ju på att mötet håller på fram 16.00.
Men framförallt - det är det klimatsmartaste alternativet och mycket billigare än att ta en tjänstebil.

/Jens K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar