onsdag 6 april 2011

En inblick i vår vardag

Jag ska nu ge er en lite inblick i vår vardag:

I fredags hade jag ett rådgivningsmöte med en kommuninvånare. Han hade en kombipanna ved/olja med en pelletsbrännare istället för oljebrännaren. Det var nu dags att byta värmesystem. Han undrade då vilket värmesystem han skulle byta till. Självklart vill han veta vilket som jag tycker är bäst och vilken rörmokare som är bäst och billigast i kommunen.

Men i och med att vi ska vara oberoende får vi inte ge några rekommendationer utan bara delge oberoende information. Det kan t.ex. vara fördelar/nackdelar med vissa värmesystem, vilka bieffekter en viss konvertering kan innbära, information om tillgängliga bidrag m.m.
Många av oss energirådgivare är heller inga experter på någon specifik värmekälla - vi kan lite om allt istället men framförallt så är vi duktiga på att hjälpa våra kommuninvånare att hitta den information de söker.

Under min korta tid på detta jobb har jag märkt att i 99 % av fallen när någon ringer, mejlar eller besöker mig för rådgivning så har de redan bestämt sig för vad de ska göra. Jag fungerar då egentligen bara som ett bollplank som de kan testa sitt resonemang på. Och oftast har de resonerat rätt också.

Jag brukar dock alltid ställa tre motfrågor när någon rådfrågar mig om vilket värmesystem de ska välja:
  1. Ekonomi: Ska det vara billig driftkostnad och/eller billig investering?
  2. Arbete/tid: Ska det vara lättskött och inte kräva så mycket arbete?
  3. Miljö: Är miljöaspekten något du prioriterar?
Hur gick det då med killen i fredags? Jo, även han hade nästan bestämt sig innan. Han skulle ha en ny pelletspanna och solvärme eller en jordvärmepump. Vilket skulle han då välja? Efter lite diskussion och efter att han svarat på mina motfrågor tror jag att det slutade med att han skulle välja en pelletspanna då han själv tyckte det inte var allt för mycket mer arbete och så var han orolig för framtida elpriser. Så resonerade han - vilket är rätt för honom just nu. För någon annan kanske jorvärmepumpen hade varit "rätt" alternativ.

Vill du/ni också ha ett rådgivningsmöte? Hör av er till oss så bokar vi ett möte. Våra kontaktuppgifter hittar ni under fliken "Vilka är vi?".

/Jens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar