tisdag 12 april 2011

Aktivitet

Igår flyttade jag ut min verksamhet till biblioteket för att bli mer lättillgänglig och för att visa upp en del av min verksamhet. Man måste ju prova lite olika sätt. Det är trevligt att göra det när tillfälle ges, som under Framtidsveckan vilken pågår just nu.

Jag var där mellan kl.15-19 och massor av folk hade kommit dit för att låna böcker om solvärme, solceller m.m. som fanns lättillgängliga tack vare utställningen. De plockade broschyrer med opartisk information om fönster, ackumulatortankar och isolering inför sommarens renoveringar.

Alla besökarna passade på att tänka till på vad de hade förlöjlig miljöbov hemma och tävlade med sitt bidrag för att ha chansen att vinna ett energisparpaket. Och de lånade hem elmätare för att gå hem och ta reda på hur mycket deras gamla tv egentligen drar.

De passade på att ställa frågor om glödlampan som fasas ut, om miljöbilar och om alternativ till direktbverkande el. De diskuterade med mig och med varandra om energi. De ställde frågor eller tog upp kontakten med mig som rådgivare för rådgivning framöver när de exempelvis ska bygga nytt hus...

... INTE.

Att jag var där mellan kl.15-19 stämmer men tyvärr inte något utav det andra. Det var ösnketänkande och själva syftet med aktiviteten men inte någon verklighet. En enda person pratade jag med, utöver bibliotekspersonalen.

Idag står jag där igen och jag vill inte vara ensam. Jag vet ju att behovet av rådgivning finns där så kom med era frågor? Om ni inte har frågor, väldigt många vet redan väldigt mycket, så kom och dela med er av era energieffektiviseringsåtgärder och erfarenheter. Kanske gick något snett när du installerade golvvärme eller isolerade vinden, eller så är du helnöjd med din egen elproduktion? Dela med dig, dina erfarenheter kan senare bli en del av min rådgivning.


/My

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar