tisdag 19 april 2016

Klimatsmarta bilar ?! När kunden får välja....

Frågan har kommit upp många gånger men vi har väldigt dålig koll på utsläppen.
Vad ska jag välja? Gas el eller bensin?
När man köper en laddhybridbil så tycker många att man hittat den optimala lösningen.
Man kör på el men behöver (väl) inte krångla med sladdar och stolpar?
Mår man bättre genom att man har ett bensindrivet elverk inbyggt i bilen?

Köper man en av landets vanligaste modell Mitsubishi Outlander så får man en bil med två motorer.
Elen och bensinen samverkar och ger teoretiskt 50 mg koldioxid/km i utsläpp..... tror man om man inte är en normal Svensson med ett normalbeteende, för då hamnar man på det dubbla 100 mg/km.

Likväl som elbilars räckvidd så är utsläppen från laddhybridbilar inte riktigt överensstämmande med verkligheten. I ett projekt som Stockholms stad bedriver visar att bilarna gick 75% på bensin respektive 25% på el. Då bilarna ofta är tyngre och drar mer bränsle så blir klimatnyttan ytterst tveksam.
Detta verkar Transportstyrelsen ha insett genom att man halverat supermiljöpremien vid årsskiftet till max. 20 000 kr på dessa bilar.
Länk till intressant artikel Dagens ETC.

Liknande problem har man med biogasbilar som körs på bensin eller fylls med fossil naturgas.
Vad blir summan av klimatnyttan?

Fördelen med "rena" elbilar är att du inte häller bensin/diesel/naturgas i den ostraffat.
Väljer man grön el så är det svårt att hamna fel. Undantag kan vara svartladdning på en mörk bakgård med kolkraftsel från mindre seriösa bolag..... ingen nämnd.

Det på vagnen är inget segel ... bara en reklamflagga!





Rådgivningen har ingen egen elbil utan bara en klimatoptimerad el-cykel med lokalproducerad energi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar