onsdag 7 oktober 2015

Löjligaste bilresan?

Läs och begrunda alla löjliga bilresor som görs...
Vad gör du? Erkänn Dina löjliga bilresor, maila ingalojligabilresor@vimmerby.se så har du också en chans att vinna cykeln.

Den löjligaste bilresan jag har gjort var från mitt hus upp till brevlådan (ca 100 meter). Jag var så himla trött och posten skulle ju bara in sa mamma.

Fick skjutsa en kollega från en sida av en camping till en annan, en sträcka på knappt 150 meter. Jag trodde att han skulle längre samt till samma mål som jag vilket inte visade sig vara fallet.

Jag gör inga löjliga bilresor. Men kommunen måste hjälpa till - bättre trottoarer att gå på och bättre och flera cykelvägar.

En granne till mig och min mamma ville visa sig från sin bästa sida genom att ge oss oss en flaska, dyrt, vitt vin. Vi bor mindre än hundra meter från varandra, men ändå tog grannen fram sin 50-åriga amerikanska veteranbil ur garaget för att köra de futtiga metrarna fram till vårt grindhål (till vardags åker han runt på en traktor eller en helt vanlig modern bil). När vinet var levererat fick gamla pärlan återgå till sin slummer i garaget. Jag antar att han ville göra ett gott intryck, men det imponerade inte på mig i alla fall. Varför ta bilen när man har friska ben och kan gå (eller cykla) de där metrarna? Gamla bilar spyr ju dessutom ur sig mycket mer avgaser än moderna. Nä, "miljöbov" tänkte jag bara. Den som försöker spela cool är faktiskt bara LÖJLIG.

Min löjligaste bilresa var när jag en gång var för lat för att gå till affären, då jag istället tog bilen till Tempo som ligger ca 500 meter bort. Pinsamt men sant.

Min pappa brukar atlltid åka jättekorta bilresor och en gång åkte han från vårt hus till busshållplatsen som ligger 2 minuter hemifrån.

Jag har aldrig ägt någon bil, men klarat det bra ändå. Jag förgiftar inte miljön. men vet många som kan åka ½km ex till en affär/kiosk. Tänk om vi kunde leva med hästtransport som förr =)

Min lärare använder sin bil till och från arbetet varje dag. Körtid en och en halv minut.

Jag vill skvallra på alla löjliga bilresor. 99% av bilresorna är onödiga. Jag gick 3 års fordonsutbildning utan att köra bil en endaste gång. I 36 år har jag gått, cyklat, sprungit eller åkt skateboard. Nu bor jag på landet och saknar cykel.

En gång åkte jag och min familj till centrum i bilen min lillasyster har.

Jag driver Vimmerby Hunddagis och äger en dobermann. Har knappt 20 min promenad till jobbet. Men jag går med min hund innan jag åker bil till jobbet när jag lika gärna kunde gå 20 min till jobbet med min hund (som ändå är med på jobbet varje dag) eller ännu hellre cykla, det skulle inte ta många minuter med en dobermann som draghjälp på cykeln.

Jag kör den löjliga bilresan mellan dagis och hemmet varje vardag, sammanlagt ca 4 km. Vore ju fint att cykla den lilla bilten.

Tar bilen till jobbet varje dag, ungefär 3,5 km. Väldigt onödigt.

Jag åker på tok för många "löjligt korta" bilresor. Bra initiativ att uppmärksamma detta genom en tävling. Nu är det upp till oss att tänka på miljön !

I somras så var det ett par dagar som värmen nästan kokade asfalten till lera. En sån dag är ju en cykeltur bäst tänker man, vinden viner under kjolstyget men vi tyckte det var för varmt ens för det. AC i bilen vilken lyx! Så vi åkte till mataffären, köpte oss varsin glass och satte oss sedan i en överkokt bil, för AC:n hade just lagt av då när vi kom fram.

Jag har mindre än 500 m till jobbet (bor vid resecentrum och jobbar i stadshuset) men ändå tar jag bilen varje morgon, samt hem på lunchen… Att vinna inga löjliga bilresor kommer att resultera i att jag skäms för mycket för att fortsätta denna löjliga vana och börja vardagsmotionera. Må största latmask vinna!

Jag anmäler mig själv då jag nästan dagligen tar bilen från stubingränd i Vimmerby till Granen på Drottninggatan knappt 1 km! Får höra av både min man och kollegor hur lat jag är men jag har
faktiskt ingen cykel men det är ingen som tror mig och gå det hinner jag inte!

Den skulle ja vilja vinna. Bor på köpmansgatan och jobbar på zobra. Typ 1.5 km. Tar bilen för att ja är en latmask... skulle verkligen vilja ha en ny cykel där man oxå sitter bra o inte får ont i nacke eller bak.


Alla kan ju inte vinna cykeln men vi hoppas ändå att många i och med tävlingen har tänkt till om sitt bilbehov och slutar med sina löjliga bilresorfrån och med nu !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar