Man diskuterar mycket om att elfordon inte hör hemma i vårt kalla klimat.
Vi har några elcyklar i kommunen och med dubbdäck och hjälm tar man sig fram på ett förhållandevis säkert sätt. Tyngden på cykeln och faktumet att man kan koncentrera sig på att styra i stället för att jaga kraft för framfarten, gör att det ger en stabilare färd.
Batterikapaciteten minskar vid kyla och man får räkna med 20% kortare färd med motorhjälp.
Efter 4 mil är det att trampa själv.
25 km/h kan på vinterväg kännas fort och man får ibland hålla ner farten beroende på underlag.
Att slippa skrapa fönsterrutor gör att man sparar tid jämfört med bilresan på kortare resor.
På resor under 1 mil går det snabbare att ta sig till målet.
Måste man ta bilen så kan elbilar vara ett alternativ och Gröna Bilister har testat några i ett vintertest. Fungerar de när det blir kallt och fryser man i bilarna när kvicksilvret kryper ner till minus 20 grader? Är det fusk att ha en kupévärmare på fossilbränsle? Intressant läsning och en filmad rapport hittar ni här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar