fredag 7 februari 2014

Elbil och 20 minusgrader - en ekvation som går ihop?

Häromdagen publicerade Ny Teknik ett vintertest av elbilar. Testet utfördes i projektet RekkEVidde, där de nordiska länderna förutom Danmark samarbetat med finasiering från Nordiska ministerrådet. Fem bilar i varsin fordonsklass testades förra vintersäsongen på labb och testbana. Vid 20 minusgrader klarade samtliga bilar av att köra fem mil med kupévärmen på. Eftersom de allra flesta fossildrivna bilarna inte körs längre än fem till sex mil per dag betyder det att elbilen är ett fungerande alternativ, trots det kalla klimatet i Norden. 


Men, både utetemperatur och uppvärmningen av kupén påverkar räckvidden. Ett exempel som lyfts är Nissan Leaf, som i sommarvärme rullar 150 km, jämfört med 73 km i 20 minusgrader med kupévärme på 20 grader. Testets sämsta bil var Citroëns C-Zero, som var kallast och inte klarade av att värma upp bilen till en behagligt kupéklimat när det är kallt ute. De bilmodeller som testades var Citroën C-Zero, Renault Kangoo, Volvo C30, Nissan Leaf och Tesla Roadster. Sedan testet utfördes har nya modeller kommit ut på marknaden och det vore intressant med ett mer aktuellt test inom kort. 

Hela testet hittar du på NyTekniks hemsida, där det även finns gott om kommentarer att fördjupa sig i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar