torsdag 5 maj 2011

Kan min glödlampa ersättas med en LED-lampa?


Den gamla glödlampan visste vilket ljus den skulle leverera men den hade en ett beroende som inte var bra, ett beroende av mycket energi.Med höjda elpriser så blev ett alternativ till den kära gamla vännen ett måste.
Frågan är om LED i dagsläget är en värdig ersättare.
LED har många ansikten och jobbar mer eller mindre bra med sitt uppdrag – att ge bra ljus.
    • Vilken färg vill jag ha 2500K – 4000K
    • Hur mycket ljus behöver jag - lumen
    • Vilket inköpspris kan jag acceptera
    • Har lampan en form som fungerar för mig

Prova alltid lampan före köp eller förvissa dig om att du kan lämna tillbaka den om du inte trivs med hur den jobbar.Ta med en glödlampa som referens när du provar – man glömmer ofta hur glödlampan lyser.
Är lampan dimmbar så prova även den funktionen då vissa lampor kan ändra färg då de levererar mindre ljus.

Spara kvittot om lampan inte håller den tid som står på kartongen.Ett år har ca 8760 timmar och man kan inte ha en lampa tänd mer än 24 timmar per dygn.
Några lampor är inte lika rundstrålande som vanliga glödlampor och det kan ge en annorlunda ljussättning mot den du är van vid.I dagsläget kan det vara jobbigt att lösa ut en LED som motsvarar 40-60 Watt glödljus då priset ofta hamnar en bra bit över 300 kr.










Letar man efter en LED 2W som motsvarar ca 25W glödljus hittar man ofta prisvärda lampor mellan 70-100kr.
/Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar